Hej igen ibland blir det långa hopp mellan inläggen.

Hej igen det blir ibland hopp mellan publiceringarna i brist på inspiration från min sida. Jag hoppas inte det stör för mycket. Jag passerade Macken för några dagar sen, en mycket tråkig syn mötte mig, alla pumparna var borta. Jag hoppas verkligen att vi återfår någon ny bensinstation snarast.
Nedan publicerar jag en skrivelse som vi skickat till Kommunen, tycker ni att vi i fortsättningen skall hålla er informerade om sådana saker, säg till på mötet på Torsdag?


Ang. Marieholms banan Eslöv-Marieholm-Teckomatorp.
Skånetrafiken har kommit fram till att Pågatågstrafik via Eslöv - Marieholm - Teckomatorp skulle vara lönsamm från först dagen. Pågatågstrafik behövs också på denna bana, för att avlasta övriga tågtrafik på nätet. Ja, många argument kan man belysas. Dock ser vi inte att några sådana planer finns på Banverkets hemsida över pågående och framtida projekt i Banverkets södra region.

Hur ligger det till med detta?

Vad gör banverket för att få fram pengar till projektet? Banan finns, men man har underlåtit att underhålla/upprusta den till fullgod standard för dagens tågtrafik. Vi anser att detta projekt måste upp på dagordningen. Skånetrafiken är angelägna och kommunen och Skånetrafiken är beredda att ta sina delar av kostnade för stationsområde och vägtunnlar. Allt snack om att region skåne eller kommunen skulle förskottera vet Ni inte leder någon vart. Vidare ser vi vikande marknad för infrastruktur projekt, varför kostanderna skulle kunna bli lägre nu, än det annars blir i en högkonjuktur.


Med hopp om ett possitivt svar

    // Sven Månsson, Marieholms byaförening.   


Kommentarer
Postat av: Hanna Rosander

Hej!



Mitt namn är Hanna Rosander Burnesson.



Eftersom det inte fungerade att skicka mail till ovanstående mailadress så skriver jag här.



Jag och min sambo Tobias har köpt Efs-huset, Storgatan 5, och kommer att flytta till Marieholm i slutet av april. Vi har en dotter, Lisen, som är 6 månader.

Vi är lite nyfikna på vad som händer i byn och vad som kommer ske framöver. Jag läste på er blogg idag att ni hade ett möte den 12 februari där ni skulle diskutera föreningens fortsatta framtid.

Hur gick detta mötet, finns det något intresse i byn? Jag och min sambo vill gärna vara och påverka vad som skall hända i byn framöver!

Tyvärr kunde vi inte delta vid mötet då vi inte visste att det ägde rum. Jag har några frågor:





Har du fått något svar på det brev du skickade angående stationsplanerna?



Hur har det gått med planerna kring att flytta biblioteket till skolan?





Med vänlig hälsning

2009-02-17 @ 13:03:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback